Er der en aktieanalyse på det? Hvad siger analytikerne?
Den slags spørgsmål hører jeg ofte folk spørge, når de overvejer at investere i et selskab.
De fleste har en blind tiltro til analytikerne som eksperter og vil helst tjekke deres bedømmelse af et selskab, før de gør noget på egen hånd. De har samme tiltro til analytikerne, som de har til lægerne med deres børns helbred.
Men aktieanalytikerne er ikke eksperter på samme måde som advokaten eller børnelægen. Aktieanalyser er ikke spådomme.
Aktieanalyser er et produkt
Aktieanalytikerens arbejde er bundet op på et kommercielt formål i banken.
Mit råd til dig er at undgå at læse aktieanalyser fra de store finanshuse, fordi der er nogle indbyggede fejl i systemet, som gør, at det er svært at stole på dem.
Du skal hellere opbygge en evne til selv at lave din egen analyse på et selskab, før du køber aktier i det.
Det kan du bl.a. lære at gøre ved hjælp af min 1-sides tjekliste her.
Lad os komme til sagen. Hvad er problemet med aktieanalysernes anbefalinger?
Der er fem…
1. Banken tjener penge på handelsgebyrer
Analytikerne er ansat i bankerne. Bankerne tjener naturligvis penge på gebyrerne, som du betaler hver gang du køber eller sælger aktier.
Derfor vil der være en interesse i at få dig til at handle mere aktivt, end du ellers ville gøre. Man kan sige, at analyserne er en appetitvækker, som skal få dig til at være mere aktiv i markedet.
Derfor skifter analyserne som stoplys i trafikken, så du føler, at du har brug for at holde øje og være aktiv.
Analytikerne og traderne i bankerne lever som fisk i symbiose i et lille akvarium. Børsmæglerne vil forsøge at vække din appetit i en handel ved at sende dig kollegaens aktieanalyser.
2. Analytikerne er afhængige af de selskaber, som de dækker
De børsnoterede selskaber beslutter selv, hvem de vil invitere med til deres kapitalmarkedsdage, som indimellem afholdes i luksuriøse omgivelser.
Jeg har f.eks. været med til en kapitalmarkedsdag på Four Season i Californian for et af de danske høreapparatselskaber. I dag 15 år senere taler jeg stadig om det hotelværelse, der var dobbelt så stort som min daværende lejlighed på Nørrebro, og om hvordan stuepiger kom ind på værelset om eftermiddagen for at trække gardinet for, tage sengetæppet af og fylde op med isterninger.
Selskaberne kan vælge at boycotte en analytiker, hvis de ikke kan lide analysen.
Hvis en analytiker blive skåret fra selskabets kommunikation og invitationer, bliver det svært for ham at dække selskabet fremover.
Det gør det næsten umuligt at lave rå analyser, som udstiller selskabets svagheder.
Derfor har bankernes analytikere tendens til at lave flere køb-analyser end analyser med anbefaling om at sælge.
3. Analytikerne bevæger sig som flokdyr
Du ser ofte, at analyserne lægger meget tæt op af hinanden. Der vil være en dominerende tendens og lidt af en domino-effekt, hvor de smitter af på hinanden.
Det skyldes, at det er svært at gå imod flokken.
Tager du fejl, står du meget udstillet, hvis du var den eneste, der havde det synspunkt. Det kan du blive fyret af.
Tager hele flokken fejl, er det nemmere at gemme sig og trække på skulderen af det.
4. En analytiker dækker kun en branche
En aktieanalytiker er specialiseret. De dækker f.eks. kun medicinal eller kun finanssektoren og ved meget lidt om andre brancher.
Det betyder, at en købs eller salgs-anbefaling bygger på et meget snævert udsyn.
Analytikeren har ikke et overordnet blik for, om det et et godt tidspunkt i det hele taget at gå ind i f.eks. bank-aktier eller it-aktier – eller om der er bedre muligheder i en anden krog af samfundsøkonomien.
5. Analytikerne dækker kun de største selskaber
Der findes en hel underskov af virksomheder, som bliver helt ignoreret både af analytikere og medier.
Herhjemme er det typisk selskaber i aktieindekset OMX C25, der bliver dækket (tænk Novo, Mærsk, Vestas).
Banken skal nemlig kunne generere nok omsætning fra handlen til at det giver mening at have en analytiker ansat til at dække selskabet.
Det betyder, at mange vidunderlige selskaber bliver ignoreret og overset ganske enkelt, fordi de ikke er blandt de største på børsen.
Hvad skal du så gøre?
Du skal selv opbygge en evne til at lave dit eget arbejde på et selskab. Det gør du ved at vide, hvad du skal lede efter.
I min e-bog Bliv Fri fortæller jeg om, hvordan jeg gennemgår en virksomhed, før jeg investerer.
Du kan lære at gøre det samme. Start med e-bogen, og hvis du ønsker mere information, kan du komme på mit intensive kursus Value Investor Akademiet, som jeg snart lancerer. Sørg for at være på email-listen og hold høje.