Er du typen, som er ubeslutsom?

Er du usikker på, om du skal gå til den fest?

Om du skal købe den t-shirt?

Står du og diskutterer midt i Superbrugsen, hvad I skal spise til aftensmad?

Bruger du måneder på at beslutte dig for hvilken lampe, der skal hænge over spisebordet? Diskuterer du det med alle dine venner, som kommer på besøg? 

Så er du i problemer.

Du er i fare for at lide af beslutningstræthed. Du dræner din egen energi og faktisk også andre menneskers energi. 

Du skal vænne dig til at træffe lynhurtige beslutninger om de små ting i livet og gemme kanonerne til de store beslutninger.

Til de store beslutninger hører naturligvis, hvad du skal investere familiens opsparing i, og hvordan din pension skal arbejde fremover.

Det er beslutninger, som vil afgøre din og din families økonomiske skæbne.

Det betyder i det store hele ikke så meget, om I får kylling eller medister til aftensmad eller om ph-lampen er lyseblå eller lysegrøn.

Men det betyder meget, hvad du vælger at investere familiens opsparing i.

De beslutninger kan betyde millioner til forskel på sigt. 

Hvordan får du klaret de små beslutninger hurtigt?

1. Træf en stor beslutning som udrydder mange små

Et genialt eksempel på dette er måltidskasser.

Du træffer en gang en beslutning, som udrydder hundredevis af små beslutninger. 

De fleste tror, at måltidskasser er geniale, fordi du ikke behøver at købe ind.

I virkeligheden er de geniale, fordi du ikke behøver at beslutte hver dag, hvad der skal spises til aftensmad.

Er du virkelig vild med selv at købe ind, kan du også udrydde de daglige mad-beslutninger ved at lave en madplan, som gentager sig i en cyklus på 30 dage.

Det samme princip kan gælde for tøj.

Bruger du et kvarter hver morgen på at prøve tøj, skal du simplificere det.

Steve Jobs havde altid det samme tøj på (blå cowboybukser og sort rullekrave), fordi han hellere ville bruge sine aktive hjerneceller på større beslutninger.

Gider du ikke have 10 hvide skjorter eller 10 sorte rullekravetrøjer i klædeskabet, og altid have det samme på, så lav det, som svarer til en madplan for dit tøj.

Lav en plan for, hvad du har på hvornår i en syv dages cyklus (og en til hver sæson). 

2. Simplificer dit liv      

De fleste folk fylder mere og mere på.

De går på endnu flere sociale medier, får endnu flere kontakter og bekendte og køber endnu flere ting til deres hjem.

Jo mere du gør, og jo mere du har, jo trættere bliver du.

Så det gælder om at rydde op. Gør kun de ting, som virkelig skaber værdi for dig.

Hav kun det tøj i klædeskabet, som du faktisk bruger.

Vær kun i kontakt med de mennesker, som betyder noget for dig og undgå dem, som får dig til at føle som en flad ballon.

Køb kun ting, som enten gør dig glad eller har en specifik funktion – og skil dig af med resten.

3. Skab rutiner  

Du skal skabe daglige rutiner, som udrydder de diskussioner du har med dig selv om, hvornår du skal gøre bestemte ting.

Hvis du f.eks. griber dig i at bruge kræfter på at diskutere med dig selv, om du skal løbe en tur, dyrke yoga eller i fitness center, så må du skabe rutiner, som udrydder diskussionen.

Det kunne være en rutine, hvor du står en halv time tidligere op hver hverdag, som det første får løbet den tur eller dyrket yoga – eller hvad det nu er. Skab rutiner som udrydder alle daglige diskussioner om småting. 

Har du opbygget en daglig rutine, så ved du på forhånd, at det er på det tidspunkt på dagen, at du gør det. Det vil sidde i kroppen, at du skal tage trænningstøj på som det første, når du står op. 

Det samme kan være date night med din partner. I stedet for at diskutere hele ugen, hvornår I skal hygge, og hvad I skal lave, kan I beslutte jer for en bestemt dag på ugen, hvor I skal på date, så I ikke skal bruge energi på at forhandle det fra gang til gang. 

4. Sluk for det    

Jeg kan huske, at jeg engang undgik at åbne døren, selvom det bankende på. 

Jeg boede på kollegieværelse i Spanien, og der var hele tiden nogen, der ville lege.

For bare engang i mellem at lære noget, måtte jeg være musestille og lade som om, at jeg ikke var hjemme.

I dag synes det meget simpelt. Dengang var bank på døren det eneste, der kunne forstyrre (det var før internet og mobiltelefoner).

I dag har vi email, sms’er, og alverdens apps, som Facebook, Instragram, LinkedIn, Tinder, Happn, Twitter, WhatsApp, Reshopper og hvad ved jeg. 

For det første skal du se, om du ikke kan få slettet nogle af de apps (simplificer dit liv), men hvis det ikke er muligt, må du bare slukke for notifikationerne.

Meld dig fra e-mail-lister (ikke min selvfølgelig), ud af grupper (ikke min selvfølgelig), gå ind i indstillinger i din telefon og slå notifikationer fra, så de ikke dukker op på skærmen og forstyrrer dig.

For hver gang der dukker en notifikation op på din skærm, er det faktisk en lille beslutning, som du skal træffe: skal jeg reagere eller ej?

Det trætter din hjerne. 

5. Træf hurtige beslutninger

Vi kan aldrig helt undgå beslutninger.

Nogle beslutninger skal vi træffe indimellem.  

Men så træf beslutningerne hurtigt og hold fast i dem. Brug maksimalt et par minutter på en banal beslutning.

Jo længere tid du er om at træffe dem, jo mere energi trækker de ud af både dig og den person, som står i den anden ende. 

Brug tid på de store beslutninger

De fleste folk bruger mange kræfter på de små beslutninger – men ignorerer det store i livet. 

De kan bruge timer på at diskutere, hvilken film de skal se i biografen eller hvilken serie de skal vælge at se på Netflix (og her vil jeg sige: slet Netflix).

De køber en trøje, fortryder og returnerer den og fortryder en gang til og køber den i en anden butik.

Og så er der ferieplanlægningen – det kræver sand projektplanlægnings-værktøj og research. 

De bruger ustyrligt meget energi på små beslutninger.

Men spørger man dem, hvor meget de har i pension, trækker de på skulderen.

Spørger man dem, hvad deres pension er investeret i, trækker de igen på skulderen.

Spørger man dem, om de har fået investeret opsparingen, har de enten ikke fået lavet en opsparing eller ikke fået gjort noget ved at få den investeret. Hvorfor ryger sådan nogle store beslutninger mellem sprækkerne?

Det er fordi, der er alt for meget andet at beslutte og diskutere i livet.

Du skal forsimple de små beslutninger og bruge kræfter på de store, strukturelle beslutninger, hvis du vil noget med dit liv. 

En af de store strukturelle beslutninger er beslutningen om, hvad du vil investere i. Jeg har lavet en tjekliste til dig, som kan hjælpe dig med at træffe den beslutning. Du kan downloade den her.