Sidste år på denne tid lukkede Danmark ned – igen.

Ingen julefester, ingen teater, ingen kram, ingen skole.

Jeg sad alene derhjemme med mine børn juleaften og nytårsaften.

På et tidspunkt tænkte jeg:

“Det her vil jeg ALDRIG gå igennem igen.”

Hvad mente jeg egentlig med det? Det vidste jeg ikke helt selv.

Jeg kan jo ikke styre epidemiens udvikling eller regeringens nedlukninger.

Så kom den næste sætning:

“Til næste år ser mit liv helt anderledes ud.”

Men hvordan anderledes?

Jeg måtte gå igennem mit liv detalje for detalje og finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer.

Jeg måtte beslutte mig for, hvad jeg ville ændre, og hvad jeg ikke ville ændre. Det blev et sten-vender projekt, som fik mig igennem vinteren.

I dag – et år senere – kommer vi til at gå igennem endnu en omgang med lukket skole og forskellige typer restriktioner, men mit liv ser faktisk helt anderledes ud.

Vi er gået fra at bo i en lejlighed på Nørrebro til at bo i et hus i Cascais i Portugal.

Min forretning er en helt anden. Jeg bruger tiden anderledes og har tidoblet min omsætning. 

De forandringer var jeg ikke gået igennem, hvis den anden lockdown ikke rystede mig. 

Jeg kan helt ærligt sige, at mit liv er blevet radikalt forandret på grund af corona-nedlukningen sidste år. Det er lige før, at jeg glæder mig til næste omgang lockdown, for hvis jeg går ind i det med samme attitude af, at jeg vil have noget ud af det, så vil det endnu engang revolutionere mit liv.

Men hvordan? Hvordan vender du det til noget godt? 

I det her blogindlæg vil jeg give dig fem strategier til at komme igennem endnu en omgang corona. 

1. Accepter at lidelse er en del af livet 

Nogle gange kan vi godt gå rundt med en barnlig følelse af, at det hele burde være nemt. At livet burde være en lang Instagram-værdig fest.

Vi kan måske blive lullet ind i en tro om, at andre vågner op med det perfekte hår om morgenen og går fra højdepunkt til højdepunkt.

Med den indstilling bliver vi frygtelig skuffede over en nedlukning (og endnu en og endnu en), fordi det ikke matcher vores lidt forkælede indstilling og ubevidste krav til livet. 

Det hjælper at acceptere, at livet er en blanding af lidt af det hele. Vi har alle sammen gode og dårlige dage. Vi har alle sammen noget, som er svært. Der kommer solskin, og der kommer regn. 

Det er ofte gennem den svære periode, at vi forandrer og udvikler os. En svær periode kan faktisk være en stor gave.

Når vi accepterer, at lidelse er en indbygget del af livet, bliver det meget nemmere for os at bære det. Det er faktisk altafgørende. 

 2. Vær klar over dit formål 

Hvorfor er du her? Hvad skal du bidrage med?

Psykologen Victor Frankl beskriver i “Man’s Search for Meaning”, hvordan nogle fanger i koncentrationslejrene klarede sig igennem, mens andre sank som sten.

Indimellem fik fangerne cigaretter som betaling. Cigaretterne kunne byttes til mad, som kunne sikre endnu 14 dages overlevelse. Han kiggede med forundring på de fanger, der valgte at ryge en cigaret. Han vidste, at de havde givet op og ikke ville leve længe. De prioriterede et øjebliks nydelse over overlevelse. Ganske rigtigt, de døde altid kort tid efter.

Hvorfor giver nogen op? Fordi de ikke længere kan se meningen med det. Hvorfor mister de følelsen af, at livet har en mening, mens andre beholder følelsen – selv under de mest ekstreme forhold?

Mening med livet kommer inde fra os selv og afhænger af, om vi kan se det større billede og se et formål, der er større end os selv.

Mening kan komme fra kærlighed til andre, fra en trosretning eller fra et vigtigt stykke arbejde, som vi bidrager til.

Der er ingen tvivl om, at der kommer stor “mening” med det hele, hvis du har et formål, som driver dig frem. Det kan bære dig igennem svære tider. 

3. Vælg din attitude

Jeg læste forleden et blogindlæg om en nybagt fars reaktion i det øjeblik det gik op for ham, at hans nyfødte søn havde Downing Syndrom.

Konen havde lige født, og barnet var helt stille. Lægerne var også stille. Et øjeblik var han bange for, at barnet var dødfødt.

Da han gik hen for at kigge på barnet, så han de skæve øjne og kendte svaret. I et splitsekund opdagede han, at han kunne vælge mellem tvivl og frygt …eller kærlighed. Han kunne vælge at spekulere over, hvordan de skulle klare det, hvordan de skulle betale udgifterne, hvordan familien ville reagere… eller han kunne vælge at give sig hen i kærlighed til barnet uanset hvad.

Det er sådan en fin pointe, at vi altid har et valg, men vi glemmer, at vi kan vælge, om vi vil have en negativ reaktion eller hvile i det. 

Du behøver ikke at blive nedslået over de begrænsninger, som nedlukningen medfører. Det er sikkert irriterende at læse, hvis du har en negativ reaktion. Men spørg dig selv et øjeblik, om det ikke er rigtigt. Lad der komme en åbning, så du kan finde andre reaktioner.

4. Find en rytme og gode daglige vaner 

Gode daglige vaner kan bære os igennem meget.

Jeg husker rytmen fra den første lockdown, hvor jeg var hjemme med to små børn og skulle arbejde mig igennem det.

Om morgenen gik vi ud og ned til bageren.

Med to små børn (de var 3 og 6 år på det tidspunkt) er det et helt eventyr i sig selv. Derefter satte jeg en film må, så jeg kunne arbejde lidt. Så fik vi frokost. Så kom en venindes teenagebørn forbi for at passe børnene i gården i to timer. Jeg løb en kort tur og arbejdede lidt mere.

Om eftermiddagen havde vi et kreativt projekt: Modellervoks, perleplader, folde, tegne og klippe-klistre. Derefter skulle der laves aftensmad. Om aftenen når de sov, arbejdede jeg igen. 

Hvis du ikke har børn, vil du helt sikkert have nogle andre rutiner og vaner.

Hvad du end beslutter dig for, skal du som minimum have de her tre elementer:

1. Lys, frisk luft og motion. En gåtur er nok.

2. Social kontakt. Det kan også være et zoom-møde eller en telefonopringning.

3. Noget voksenarbejde eller en interesse, der giver mening.

Det sidste kommer vi til nu….

5. Find et projekt som du kan gå op i 

Der kommer i den nærmeste tid til at være en masse ting, som vi ikke kan gøre. Men der er stadig en masse, som du kan gøre.

Det er kun de ydre ting, som Mette Frederiksen og hendes team kan sætte begrænsninger på.

Der er ingen begrænsning på, hvad du kan lære og skabe i dit hjem.

Jeg vil foreslå, at du finder noget, som du kan gå op i den her tid. Hvad præcist det er, betyder ikke så meget.

  • Det kan være, at du vil lære italiensk online.
  • Det kan være, at du vil læse alle Shakespeares værker.
  • Det kan være, at du vil lære at strikke.
  • Eller det kan være, at du vil lære at investere.

Jeg foreslår selvfølgelig det sidste, for mit formål er at lære dig at investere i aktier på en måde, så du kan blive økonomisk uafhængig.

Hvis det sidste er det projekt, som du vælger, så har jeg gode nyheder til dig.

Jeg lancerer snart det næste hold på Value Investor Akademiet, som begynder i starten af januar.  Startskuddet til tilmelding bliver et nyt live webinar mellem jul og nytår. 

Du kan allerede melde dig til webinaret i dag. Du kan finde det her.

Hvis du allerede har været på webinaret, og ved, at du gerne vil på det næste Value Investor Akademi, som begynder i starten januar, så skriv det til mig, så kan du sikre dig en af de første pladser på det nye hold.